Geplaatst op 17 January '12

Veilig autorijden in de winter

Niets is zo bevreemdend als een auto die onbestuurbaar wordt. In de winter is de kans op kleine en grote aanrijdingen groter dan in de zomer. Dat vraagt om een aangepaste rijstijl.

Wegrijden

Trek geleidelijk op om het risico van doorslippen te voorkomen. Wanneer de banden doorslippen, schakel dan door naar een hogere versnelling (tweede in plaats van eerste). Zo wordt de kracht die op de wielen wordt uitgeoefend minder en breng je de auto op gang zonder te slippen.

Rijden

- Draag geen dikke winterjassen. Die zorgen voor teveel speling tussen lichaam en gordel, waardoor bestuurder en passagier tegen respectievelijk stuurwiel en dashboard kunnen klappen.
- Draag geen handschoenen van wol of textiel. Deze hebben nauwelijks grip op het kunststof van het stuurwiel.
- Verminder de snelheid en vergroot de afstand ten opzichte van voorgangers (minstens 4 seconden).
- Gebruik bij het nemen van een helling geen hogere versnelling dan je bij droog weer (en dezelfde snelheid) zou doen: dat beperkt het risico van doorslippen.
- Gebruik tijdens het afdalen een lagere versnelling dan je bij droog weer (en dezelfde snelheid) zou doen: zo voorkom je dat de wielen blokkeren en de banden gaan glijden. Afremmen op de motor is beter dan het rempedaal intrappen.
- Probeer voorzichtig een noodstop te oefenen op een lege parkeerplaats. Let op: de lengte van de remweg is vier keer zo lang wanneer de snelheid wordt verdubbeld.
In bochten
- Verminder je snelheid voordat je de bocht nadert en rem nog op het rechte stuk. In de bocht licht en regelmatig sturen om te voorkomen dat de auto uitbreekt.
- Als een auto met voorwielaandrijving de buitenkant van de bocht opzoekt, probeer dan de grip terug te krijgen door snelheid te minderen. Laat onmiddelijk het gaspedaal los en trap indien nodig heel licht op het rempedaal zonder de wielen te laten blokkeren.
- Als een auto met voorwielaandrijving achter slipt, trek dan heel licht op om het evenwicht te herstellen. In geen geval remmen, want dat brengt de auto nog verder uit balans.
Remmen
- Begin tijdig te remmen als u een obstakel nadert (scherpe bochten, file) zodat de auto heel geleidelijk vaart mindert. Rem af op de motor en pas daarna met de rem.
- Als de auto ondanks rustig afremmen toch gaat slippen, laat dan de rem los en begin voorzichtig opnieuw te remmen. Blijft de auto toch in een slip, trap dan de koppeling in en blijf steeds in de richting sturen waarheen je van plan was te gaan.
- Ook al ga je al glijdend recht op een obstakel af, nooit op de rem gaan staan. Alleen proberen het obstakel door sturen te ontwijken.
- Auto's met ABS laten via een trillend rempedaal weten dat de gevarenzone is bereikt. Met ABS kun je wel remmen en sturen tegelijk, maar op een bevroren wegdek is het effect ervan beperkt.
Let op
- Een natte weg is twee keer zo glad als een droge weg; een besneeuwde weg is twee keer zo glad als een natte weg.
- Maak 's avonds de voorruit schoon met de ruitensproeiers en dek de voorruit af met een deken. De ruitenwissers kunnen dienen om de deken op z'n plek te houden.
De auto in de winter
Niet alleen het rijden in de winter vraagt om aanpassingen, ook de auto zelf verdient een andere benadering dan in de zomer. Tips en trucs voor de heilige koe in de kou: Bij het starten van de auto lichten, radio, achterruitverwarming en kachel uitlaten. Vooral oudere accu's kunnen bij temperaruren onder nul hun startkracht verliezen. Voor het wegrijden alle ramen sneeuw- en ijsvrij maken. Wie alleen een kijkgat maakt, kan op een boete rekenen en bij een ongeval medeschuldig worden bevonden. Kies voor winterbanden. Al bij -7 graden Celcius kunnen zomerbanden verharden en gevaarlijk worden. Winterbanden zijn zachter en zorgen voor veel meer grip op sneeuw en ijs. Zomerbanden mogen niet ouder zijn dan zes jaar. Wie er niet voor kiest om de winter met winterbanden door te komen, moet ervoor zorgen dat de beste banden achter zitten. Dit geldt ook voor voorwielaangedreven auto's. Wanneer een auto over zijn voorwielen wegglijdt, is deze namelijk veel beter beheersbaar dan wanneer de achterkant wegglijdt. Doe er je voordeel mee!
Deel artikel via:

© Trendy Auto | Techniek & Design door Connective Power B.V.